Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer.
Download
een moderne browser
en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!
Modulair opleiden in de ouderenzorg: leren op de werkvloer
De ouderenzorg kampt met personeelstekort. Een langdurig probleem dat om creatieve oplossingen vraagt. Zeker omdat het aantal zorgbehoevende ouderen fors groeit. Hoe kunnen we meer mensen verzorgen met minder medewerkers? Dat is één van de strategische uitdagingen waar Cardia voor staat. Marjan Kroon, opleidingscoördinator bij Cardia, gelooft in modulair opleiden als één van de oplossingen voor het personeelstekort. “Daarnaast is modulair opleiden voor veel mensen ook gewoon een prettige manier van leren”, aldus Marjan.
Wat is modulair opleiden?
Marjan: “Een opleiding bestaat uit verschillende onderdelen die je allemaal moet afronden om uiteindelijk je diploma voor een functie te behalen. Die onderdelen worden ook wel modules genoemd. Elke module gaat over bepaalde type taken die bij een functie horen. Bij de opleiding tot Verzorgende IG horen bijvoorbeeld taken als basiszorg, coördineren en verpleegtechnische handelingen. Voorheen kon iemand pas als Verzorgende IG bij ons werken als hij of zij alle modules had gedaan en het diploma had behaald. Nu kan iemand die één module heeft gehaald bijvoorbeeld al bij ons werken als Helpende Plus. En later eventueel verder leren voor de volgende module. Vaak leer je het vak toch het beste in de praktijk. Het is net als autorijden: je kunt wel je rijbewijs hebben, maar je leert pas echt rijden door het veel te doen.”
Leren op de werkvloer dus?
“Ja dat klopt. Je leert van praktijksituaties en daardoor leert iemand ook kritisch kijken naar hoe je bepaalde zaken het beste kunt uitvoeren. Teamleden helpen elkaar daarbij. Zij coachen en ondersteunen elkaar. Als team ben je met elkaar verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg, en dus ook voor het leren in het team. Dan word je als team heel ontwikkelgericht. Mantelzorgers kunnen ook opleidingsmodules volgen. Zo ontwikkelen we niet alleen de zorgprofessionals, maar het hele netwerk dat om een cliënt heen staat.”
Wat is jouw rol precies bij Cardia?
“Heel algemeen gezegd: ik ontwikkel het opleidingsbeleid van Cardia en geef advies aan het management over opleidingsvraagstukken. Ik zorg voor de opleidingsplannen per locatie en voer deze ook uit samen met mijn collega’s van het team opleidingen. Daarnaast denk ik mee met de praktijkopleiders over hoe we het beste onze leerlingen en stagiaires kunnen opleiden.
Wat betekent ontwikkelen voor jou persoonlijk?
“Door de jaren heen heb ik ontdekt: jezelf ontwikkelen levert vreugde op in je werk. Ik volg nu zelf een HBO Master Onderwijskunde. Daarvoor doe ik onderzoeken die voor Cardia interessant en toepasbaar zijn. Ik word daardoor weer even op scherp gezet en kan echt meerwaarde bieden. Wat ik uit de theorie haal, kan ik prima doorvertalen naar de praktijk. Dan denk ik vaak: ‘oh wat leuk!’. Een opleiding volgen: ik kan het echt iedereen aanraden.”
We staan aan het eind van 2023. Als je terugkijkt op dit jaar, wat springt er dan voor jou echt uit?
“Twee dingen eigenlijk. Allereerst de samenwerking met de teamcoach van Cardia, Petra Huisman. Ik trek veel met haar op om training & coaching in de teams vorm te geven. Mooi ook dat we binnen Cardia training en coaching hebben samengevoegd. Want het vult elkaar aan en brengt samenhang bij het leren in de teams. Voor mij persoonlijk is het fijn om met iemand te kunnen sparren. Wij houden elkaar scherp en inspireren elkaar.”
“Maar wat ook echt heel fijn was het afgelopen jaar: met enkele collega’s van het bedrijfsbureau zijn we een muziekgroepje gestart. Ik zing in een koor en nu ook op het werk. Het heeft dan wel niet direct met het werk te maken, maar het geeft echt een stukje bezieling. Fijn dat Cardia hier ruimte voor biedt. En dat je zo je talent kunt inzetten en bewoners en collega’s een plezier kunt doen. Ik word daar heel blij van!”