De invoering van Momo Bedsensoren in de zorg
Één van onze innovaties is de invoering van Momo Bedsensoren in De Thuishaven. Deze innovatie bleek een groot succes en daarom hebben we besloten dit ook in te zetten in de VPT (Volledig Pakket Thuis). De bedsensoren werden als pilot geïntroduceerd nadat het nachtzorgteam aangaf dat het werk te druk werd. Met name de vele controlemomenten en de noodzaak om regelmatig naar Beukenheim te gaan, een gebouw op enige afstand van Onderwatershof, zorgden voor extra belasting.
Meer werkplezier en tijdwinst
Claudia Klijn, Teamleider Zorg en Welzijn Onderwatershof, vertelt: "We wilden onderzoeken of de bedsensoren de nachtdienst konden ondersteunen. Zouden ze het werkplezier vergroten en tijd besparen? Uit het onderzoek bleek dat de nachtdienst inderdaad meer werkplezier ervaarde en dat de sensor tot wel zes uur per nacht aan tijd kan besparen."
Niet alleen het nachtzorgteam profiteert van de bedsensoren, maar ook de bewoners merken de voordelen. "Ze slapen beter en kunnen langer uitslapen," legt Claudia uit. "Daarnaast worden de bedsensoren zelfs gebruikt tijdens middagdutjes, wat ook voor de dagdienst voordelen oplevert."
Hoe werken de Momo Bedsensoren?
Janny Galjaard werkt regelmatig nachtdiensten en legt uit hoe de technologie werkt: "De bedsensor is een plaat die onder het matras wordt gelegd, ter hoogte van de rug. Deze sensor is verbonden met een app op mijn telefoon. Via de app kan ik precies zien wie er nog wakker is en wie ligt te slapen."
De bewoners en cliënten geven toestemming voor het gebruik van de bedsensor, en ze kunnen zelf aangeven welke signalen de app moet afgeven. "De nachtdienst krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer iemand uit bed komt of vaak naar het toilet gaat. Ook kunnen we instellen dat iemand van positie moet wisselen, bijvoorbeeld bij wonden," vertelt Janny. "De app helpt ons daarmee, wat echt een groot verschil maakt in de kwaliteit van de zorg."
Gebruikerservaringen
“Er zijn ook cliënten die geen nachtzorg krijgen, zij kunnen wel kiezen voor een bedsensor. Als er dan echt iets afwijkends te zien is op de app, kunnen we gaan kijken. Zo zag ik laatst dat een mevrouw al 1,5 uur wakker was. Ik ben toen even gaan kijken. Het bleek dat ze niet kon slapen en rustig een boek aan het lezen was. Ze had geen zorg nodig, maar vond het wel fijn dat ik even kwam kijken,” vertelt Janny.
De kracht van de Bedsensor in de praktijk
De bedsensor blijkt in de praktijk veel meer dan alleen een tijdbesparend hulpmiddel te zijn. Janny deelt een indrukwekkende ervaring: "Een tijdje geleden was ik tijdens de nachtdienst aan het werk. Ik zag toen dat de app een paars hartje gaf bij een cliënt. Het bleek dat de cliënt was overleden. Erg verdrietig natuurlijk maar ook fijn dat de app dit aangeeft. Door de melding kon ik snel handelen en naar de cliënt toe. Zo werd voorkomen dat de dagdienst de cliënt pas veel later zou vinden. Dit zorgde ervoor dat we de familie sneller konden inlichten en de situatie konden behandelen zoals het hoort."
De bedsensor voorkomt ook onnodige controles. "Soms gaat het alarm per ongeluk af, bijvoorbeeld als iemand op zijn persoonlijke alarm gaat liggen," legt Janny uit. "Voorheen moest ik dan naar de persoon toe om te controleren wat er aan de hand was. Nu kan ik in de app zien of diegene gewoon ligt te slapen of dat er echt iets aan de hand is. Dit zorgt ervoor dat we efficiënter kunnen werken, maar toch altijd paraat staan om in te grijpen als dat nodig is."
Toekomstige Verwachtingen
Bij Onderwatershof werken momenteel drie mensen in de nachtdienst. Claudia vertelt dat de verwachting is dat, zodra de Momo Bedsensor volledig is ingevoerd, twee personen de nachtdienst kunnen draaien. "Dat zou een enorme winst zijn in efficiëntie, zonder dat de kwaliteit van zorg vermindert," benadrukt ze.
Met de invoering van de Momo Bedsensoren toont Onderwatershof aan dat technologie een belangrijke rol kan spelen in het verbeteren van de zorg, zowel voor de bewoners als voor de medewerkers. Dankzij deze innovatie kunnen zorgmedewerkers efficiënter werken, terwijl de bewoners genieten van een betere nachtrust en meer gerichte zorg.
Ervaar onze innovaties zelf
Wil je zelf ervaren hoe innovaties zoals de Momo Bedsensoren het werkplezier verhogen en de zorg verbeteren? Plan een rondleiding bij een van onze locaties en ontdek wat werken en wonen bij Cardia zo bijzonder maakt. Maak een afspraak met ons Klantenbureau via 070 8008 888.