"Het is zonde om goede spullen weg te gooien"
Swetlana vertelt dat ze al jaren betrokken is bij het vrijwilligerswerk van de Baptistengemeente in Scheveningen. “De banden tussen onze gemeente en Tabitha gaan ver terug,” legt ze uit. “Door deze samenwerking is zelfs locatie Tabitha aan de Mozartlaan ontstaan.”
De Baptistengemeente zamelt gebruikte of kapotte hulpmiddelen in. “Wij verzamelen alles wat nog bruikbaar is,” zegt Swetlana. “De hulpmiddelen sturen we naar een opslagruimte in Duitsland. Daar worden ze gerepareerd en klaargemaakt voor transport.”
Vanuit die opslag vertrekken grote vrachtwagens richting Oekraïne. De hulpmiddelen komen terecht in ziekenhuizen, revalidatiecentra en ouderenzorginstellingen. Door de oorlog is de vraag alleen maar groter geworden. “Veel mensen raken gewond of verliezen hun huis,” vertelt Swetlana. “Ze hebben extra ondersteuning nodig, en wij proberen daar een klein beetje aan bij te dragen.” Toch blijft ze bescheiden over haar rol. “Ik ben maar een kleine schakel in een grote keten,” zegt Swetlana. “Maar samen, met alle gemeenten wereldwijd, kunnen we echt iets betekenen.”